Avtomat

Avtomat to człowiek o zbyt dużej ilości zainteresowań – otwarcie queerowy kompozytor, producent muzyczny, didżej i wokalista, część składowa kolektywu Ciężki Brokat i były członek Oramics (2019-2022), jeden ze współzałożycieli Radio Kapitał, polski ambasador Keychange i rezydent SHAPE Platform 2021. Wizualnie spełnia się jako projektant graficzny, typograf i ilustrator 3D. Jako autor muzyki przez ostatnie 10 lat przeszedł niejedną metamorfozę – od fascynacji czysto syntetycznym brzmieniem, przez wielogłosowe kompozycje projektu Pleśni, po poszarpane rytmicznie i dźwiękowo klubowe brzmienia zawarte na EP-ce “Gusła (Human Rites)”dla wytwórni Tańce i ostatnim wydawnictwie, wydanej na limitowanym winylu w londyńskiej 51-53 Records EP-ce “Doolska”.

Ze swoją muzyką miał już okazję zaprezentować się na takich festiwalach jak Unsound, CTM, Schiev, Up To Date, Tauron Nowa Muzyka, Les Siestes Electroniques czy Audioriver i w zagranicznych klubach, m.in. w legendarnym Berghain (Berlin, Londyn, Praga, Oslo, Kopenhaga, Ljubljana), remiksował artystów takich jak Kamp czy Baasch, w latach 2014-2016 tworzył muzykę na żywo na potrzeby interaktywnego spektaklu Metoda Ustawień Narodowych (m.in. podczas Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku), w 2019 stworzył kwadrofoniczne udźwiękowienie i muzykę do spektaklu Jawić się, a w jesienią 2020 stworzył oprawę muzyczną i dźwiękową do partyzanckiego spektaklu ulicznego Manifesta związanego ze strajkiem kobiet. Poczucie ciągłego muzycznego rozszczepienia i zamiłowanie do nieoczywistych rozwiązań przywiodło go w końcu do hybrydowych brzmień elektronicznych, które uwzględnia również w swoich setach didżejskich.

W klubie jego piętnastoletnie wsparcie dla sceny queerowej, antyfaszystowskiej i undergroundowej i doświadczenie za gramofonami, CDJ-ami czy cyfrowymi kontrolerami owocuje prawie irytująco eklektycznym leksykonem najbardziej postępowych brzmień, jakie oferuje dzisiejsza scena elektroniczna. W seriach setów didżejskich i imprez klubowych (Oramics, Ciężki Brokat, W Mocy Nocy, czy posępna Dystopia) łączy nietypowe podziały rytmiczne i futurystyczne brzmienia, nie zapominając jednak o ludzkich elementach muzyki jak melodia i harmonia, przyprawiając wszystko improwizowanymi na żywo wokalami.

Grał rozgrzewki przed m.in. VTSS, Crystal Castles, Emika, Miss Kittin, Danger, Tommy Cash, Little Big, Octo Octa, TSVI, Rui Ho, Dick4Dick, Baasch lub Pola Rise i dzielił festiwalowe sceny z Aya, Loraine James, Kraftwerk, Skepta, GusGus, Fatima Al Qadiri, Lafawndah, Moderat, Richie Hawtin, The Whip, Brodka, Rebeka lub Zoot Woman.

 

https://ra.co/dj/avtomat

 

fot. Krystian Lipiec